Mindfulness w VR

Mindfulness w VR

Czym jest VR (Virtual Reality)?

Rzeczywistość wirtualna (VR) to technologia, która umożliwia zanurzenie się w cyfrowo wygenerowanym świecie 3D. Dzięki specjalnym goglom VR i słuchawkom, użytkownik ma wrażenie przebywania w innym miejscu – może się rozglądać, słyszeć otoczenie i wchodzić w interakcję z elementami wirtualnego środowiska. VR jest dziś wykorzystywany nie tylko w rozrywce, ale również w edukacji, terapii i treningu psychologicznym.

Dlaczego VR może wspierać praktykę mindfulness?

Połączenie technologii VR z praktykami uważności tworzy środowisko, które skutecznie ułatwia wejście w stan obecności i koncentracji – zwłaszcza osobom początkującym lub mającym trudności w skupieniu uwagi.

  • Redukuje rozpraszacze z otoczenia – gogle VR odcinają dźwięki i obrazy zewnętrzne, wspierając koncentrację na oddechu i doznaniach ciała.
  • Zmniejsza typowe trudności początkujących- takie jak nuda, frustracja czy wątpliwości, czy „robię to dobrze”. Immersja pozwala poczuć się bezpiecznie i naturalnie wejść w praktykę.
  • Wspiera osoby neuroatypowe (np. z ADHD) – poprzez angażujące środowiska, które utrzymują uwagę bez wysiłku.
  • Wzmacnia poczucie obecności – użytkownik zostaje „przeniesiony” do spokojnego świata stworzonego specjalnie dla medytacji.
  • Obniża napięcie emocjonalne i wspiera relaks – co potwierdzają wyniki badań.
  • Aplikacja TRIPP, z której korzystamy, wykazała w badaniach klinicznych poprawę nastroju, redukcję pobudzenia i wzrost uważności już po tygodniu codziennego stosowania.

Polecana literatura:

  1. Ghosal, S., Zhang, M., Bogosian, A., Marsh, E., Edginton, T., Stanmore, E., & O’Connor, S. (2025). Virtual reality based mindfulness applications: a commercial health app review. MedRxiv, 2025-03. link
  2. Kelly, R. M., Seabrook, E. M., Foley, F., Thomas, N., Nedeljkovic, M., & Wadley, G. (2022). Design considerations for supporting mindfulness in virtual reality. Frontiers in Virtual Reality, 2, 672556.  link
  3. Ma, J., Zhao, D., Xu, N., & Yang, J. (2023). The effectiveness of immersive virtual reality (VR) based mindfulness training on improvement mental-health in adults: A narrative systematic review. Explore, 19(3), 310-318. link
  4. Seabrook, E., Kelly, R., Foley, F., Theiler, S., Thomas, N., Wadley, G., & Nedeljkovic, M. (2020). Understanding how virtual reality can support mindfulness practice: mixed methods study. Journal of medical Internet research, 22(3), link

VR nie zastępuje praktyki mindfulness

Choć VR może być pomocnym narzędziem, nie zastępuje klasycznej praktyki uważności. Technologia może działać jako „pomost”, wspierając naukę medytacji, pomagając osobom zmagającym się z trudnością w koncentracji lub siedzeniu w ciszy. Jednak istotą mindfulness pozostaje bezpośrednie, świadome doświadczanie chwili obecnej – niezależnie od medium.

Oferta

Spotkania indywidualne: Mindfulness + VR

Oferujemy sesje łączące klasyczne podejścia uważności z nowoczesną technologią immersyjną.

Czas trwania: 50 minut
20 min – rozmowa wstępna, krótkie wprowadzenie do praktyki
30 min – prowadzona sesja mindfulness w VR (z wykorzystaniem aplikacji TRIPP)

Dla kogo?

  • Dla osób, które chcą zacząć praktykę mindfulness i szukają wspierających narzędzi
  • Dla osób z trudnością w skupieniu, przeciążonych bodźcami lub zestresowanych
  • Dla praktykujących, którzy chcą doświadczyć medytacji w nowej, pogłębionej formie

Forma:

Miejsce: Instytut Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ul. Grażyńskiego 53

Spotkanie odbywa się w przestrzeni wyposażonej w gogle VR.

Korzystamy z aplikacji TRIPP – jednej z najlepiej przebadanych aplikacji do praktyki mindfulness w VR, która w testach klinicznych pokazała:

  • poprawę nastroju,
  • redukcję stresu i pobudzenia,
  • wzrost uważności.

Cennik:

Jednorazowe spotkanie (50 minut): 250 zł

Pakiet 4 spotkań (4×50 minut): 800 zł


Prowadząca:

Dagna Kocur – doktor psychologii, adiunkt w Instytucie Psychologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Główne tematy badawcze, które podejmuje skupiają się wokół psychologii społecznej, okazywania uczuć w związku romantycznym oraz uważności (mindfulness) i współczucia wobec samego siebie (self-compassion).

Dagna ukończyła cztery roczne kursy w różnych szkołach psychoterapeutycznych. Od 2018 r. kształci się w zakresie medytacji mindfulness. Ukończyła roczne szkolenie w UNITI School (Umysł, Nauka i Terapia Integralnie) o profilu Mindfulness. W 2022 r. ukończyła studia podyplomowe na Uniwersytecie SWPS, pn.: Uważność (mindfulness) i Współczucie. W tym samym roku ukończyła 2 letni kurs nauczycielski MBLC (Mindfulness Based Living Course) prowadzony przez Mindfulness Association Polska i uzyskała certyfikat gotowości do nauczania MBLC. Regularnie superwizuje się w Mindfulness Association Polska, które jest rekomendowaną przez UK Network for Mindfulness-Based Teacher Training Organisations Organizacją szkolącą nauczycieli uważności.

Na Uniwersytecie Śląskim prowadzi badania, zajęcia dydaktyczne, a także medytacje uważności. Stara się włączać podejście oparte na uważności zarówno w pracy zawodowej jak i życiu codziennym. Prywatnie jej pasją są storczyki i inne rośliny domowe.