B-Kinetic

DOŁĄCZ DO SPOŁECZNOŚCI HEI!

Projekt B-Kinetic to cykl bezpłatnych szkoleń online i stacjonarnych realizowany w ramach EIT Higher Education Initiative. To wyjątkowa szansa, by rozwinąć swój warsztat badacza, poszerzyć kompetencje i dołączyć do międzynarodowej społeczności innowatorów.

W ramach projektu zapraszamy naukowców, doktorantów i pracowników uczelni do udziału w serii praktycznych spotkań poświęconych tematom kluczowym dla współczesnych badaczy i innowatorów: ochrona własności intelektualnej, wykorzystanie sztucznej inteligencji w badaniach, zarządzanie danymi badawczymi, cyberbezpieczeństwo.


Certyfikaty EIT Higher Education Initiative
Uczestnicy, którzy wezmą udział w wydarzeniach i wypełnią test podsumowujący, otrzymają certyfikat EIT Higher Education Initiative. Graniczny termin wydawania certyfikatów: grudzień 2025..


Przenieś swoje umiejętności przedsiębiorcze i innowacyjne na wyższy poziom!
Weź udział w wydarzeniach B-Kinetic i zyskaj dostęp do społeczności EIT Higher Education Initiative — miejsca, w którym rozwijasz swoje kompetencje przedsiębiorcze i innowacyjne.

Społeczność HEI to wiele możliwości:
– podnoszenie kwalifikacji,
– finansowanie i wsparcie startupów,
– networking w całej Europie,
– oferty pracy i doradztwo zawodowe,
– większa widoczność w środowisku nauki i biznesu.

 

Uwaga:
Linki do wydarzeń przesyłane są uczestnikom na 24–48 godzin przed terminem szkolenia.
Wydarzenia nie są nagrywane.

WYDARZENIA B-KINETIC

SZKOLENIE

26.11.2025, g. 10.30 -15.30, Katowice, SPINplace

„Pisanie i publikowanie artykułów naukowych we współpracy z AI: narzędzia, etyka i dobre praktyki” (szkolenie stacjonarne w Katowicach)

  • Jak pisać teksty naukowe krok po kroku, wykorzystując AI?
  • Dobór i weryfikacja czasopism, przeglądy literatury, odpowiedzialne korzystanie z narzędzi AI w świetle etyki naukowej i wytycznych wydawców.

Prowadzący:
dr hab. Piotr Siuda – profesor na Wydziale Nauk o Kulturze Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Interesuje się społecznymi aspektami internetu, groznawstwem, esportem, wykorzystaniem AI w działalności badawczej. Autor kilku monografii, a także artykułów w wielu pismach Q1 i Q2 indeksowanych w bazach Web of Science i Scopus (np. Journal of Computer Mediated Communication, Social Media+Society, Information, Communication and Society, Games and Culture, Leisure Studies). Koordynator szeregu projektów badawczych, obecnie prowadzi projekt Narodowego Centrum Nauki OPUS 22 pt. „Sieci kłącza, obieg znaczeń i treści oraz konteksty offline internetowego handlu narkotykami”. Wcześniej kierował zadaniami „Dzieci sieci”, „Dzieci sieci 2.0”, „Prosumpcjonizm pop-przemysłów”. Członek The Association of Internet Researchers oraz Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. Pełni funkcję Associate Editor w czasopiśme ze stajni SAGE Journal of Creative Communication. W 2025 roku nagrodzony Nagrodą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za Znaczące Osiągnięcia Naukowe. Pełen dorobek znaleźć można na jego stronie osobistej: http://piotrsiuda.com

 

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Granice wsparcia AI: różnica między pomocą technologiczną a współautorstwem.
  2. Własność intelektualna: prawa autorskie do tekstów i obrazów generowanych przez AI, licencje narzędzi AI (np. open source vs komercyjne modele), problem „autorów-widm” i niejasności w przypisaniu twórczości.
  3. Ujawnianie użycia AI: dobre praktyki zgodne z wytycznymi wydawnictw.
  4. Ryzyka i zagrożenia: niesamodzielność pracy i erozja autorstwa, halucynacje AI i fabrykowanie źródeł, ryzyko nieświadomego plagiatu lub naruszenia cudzych praw, „przekorekta” przez AI prowadząca do utraty indywidualnego stylu autora.
  5. Sprawdzanie treści generowanych przez AI: narzędzia do detekcji AI.
  6. Dokumentowanie użycia AI: notatki robocze, logi, wersje draftów – przejrzystość wobec redakcji i recenzentów.
  7. Odpowiedzialność autora: pełna odpowiedzialność badacza za każdą część artykułu, także wygenerowaną przez AI.
  8. Etyka w recenzowaniu i ocenie cudzych tekstów: jak traktować prace napisane z użyciem AI, jak unikać dyskryminacji przy jednoczesnym dbaniu o rzetelność.

 

  1. Pisanie jako proces – jak AI może wspierać na każdym jego etapie (szybki przegląd narzędzi wskazywanych podczas szkolenia: od ogólnych, „publicznych” modeli po narzędzia akademickie).
  2. Dlaczego publikowanie jest trudne i jak AI może pomóc (np. wykrywanie braków w strukturze tekstu, propozycje poprawek).
  3. Wybór rodzaju publikacji – pomoc AI w dopasowaniu do stylu czasopisma.
  4. Narzędzia dopasowania czasopism.
  5. Czasopisma drapieżne vs. wartościowe – czy AI może jakoś pomóc w ocenie?
  6. Kryteria recenzowania tekstów – AI jako „pseudo-recenzent” (oceny merytoryczne i oceny zgodności z formalnymi wymaganiami).
  1. Pisanie po polsku czy angielsku – narzędzia do tłumaczeń.
  2. Poprawność językowa – narzędzia korekty AI.
  3. Porządkowanie materiału i styl – stylometryka z pomocą AI.
  1. List do edytora, covering letter/cover letter.
  2. Wskazywanie potencjalnych recenzentów.
  3. Odpowiadanie recenzentom, czyli jak sobie radzić z odrzuceniami oraz propozycjami zmian (minor lub major revision; reject).
  4. Odpowiedzi do recenzentów.
  1. Dlaczego te elementy są kluczowe – pozycjonowanie artykułu.
  2. Tytuł artykułu jako wyznacznik jego treści.
  3. Strategie tworzenia dobrego tytułu – informacyjny charakter vs przystępność, język.
  4. Tworzenie tytułów – narzędzia AI.
  5. Kilka zdań o słowach kluczowych (key words) – dlaczego są ważne, jak je dobrze wybrać (jak może pomóc AI).
  6. Abstakt jako odzwierciedlenie struktury tekstu; poszczególne części abstraktu.
  7. Abstrakty – AI do pisania, skracania, przekształcania w różne wersje.
  1. Uniwersalna struktura artykułu naukowego i jej różne odmiany.
  2. AIMRaD i jego warianty – tworzenie konspektu z pomocą AI.
  3. Introduction – automatyzacja przeglądów literatury (jak może pomóc AI).
  4. Results – AI do wizualizacji danych.
  5. Tabele, wykresy, ilustracje – generatory wykresów, analiza danych przez AI.
  6. Methods i Discussion – szablony i pomocne narzędzia.
  1. Czym jest przegląd literatury i jakie ma cele.
  2. Typy przeglądów literatury – systematic, meta, narrative, rapid, scoping, integrative, evidence mapping i inne.
  3. Typy przeglądów które wspiera AI.
  4. Pierwszy etap tworzenia: Definiowanie problemu i kryteriów włączania/wyłączania; strategie szukania, gdzie szukać? Jak może pomóc AI?
  5. Drugi etap: szukanie literatury – kroki (jakiego rodzaju literaturę włączać, identyfikacja miejsc szukania, słowa klucze, dodatkowe aktywności [np. hand searching czy citation chaining]). Jak może pomóc AI?
  6. Trzeci etap: screening and selection – poszczególne kroki. Jak może pomóc AI?
  7. Oprogramowanie standardowe (Covidence, Zotero, EndNote) + AI.

WYDARZENIA ZAKOŃCZONE

SPOTKANIA Z PRAKTYKAMI

6 listopada, g. 10.00-11.00
„Czy ochrona patentowa tworzy wartość w spółkach opartych o AI?”  (online)

W świecie, gdzie algorytmy rozwijają się w błyskawicznym tempie, a granice między innowacją a naśladownictwem stają się coraz bardziej płynne – pojawia się fundamentalne pytanie: Jak efektywnie zabezpieczyć i wycenić Twoją unikalną przewagę w AI?   Podczas spotkania przyjrzymy się, czy i w jaki sposób patenty oraz własność intelektualna (IP) mogą stanowić mierzalny element wartości spółki technologicznej, wpływający na decyzje inwestorów, wycenę w rundach finansowania i wiarygodność biznesową.

Zakres tematyczny

  • Patenty vs know-how: w jakich przypadkach rejestracja patentowa realnie zwiększa wartość startupu AI, a kiedy lepiej chronić technologię poprzez poufność?
  • Ochrona IP a decyzje inwestycyjne: jak fundusze VC oceniają ryzyko braku ochrony własności intelektualnej i w jaki sposób IP wpływa na strukturę oraz warunki inwestycji?
  • Wartość i ryzyko: jak zgłoszenia patentowe przekładają się na percepcję wiarygodności technologii oraz potencjał wyjścia z inwestycji (exit value)?

Obowiązkowo dla:

  • Założycieli i CEO spółek AI/Machine Learning szukających kapitału.
  • Inwestorów (VC, Aniołów Biznesu), którzy chcą lepiej oceniać intangible assets (wartość niematerialną).
  • Managerów R&D i Specjalistów IP w sektorze technologii cyfrowych.
  • Społeczności akademickiej

dr Stanisław Rogoziński
Partner Zarządzający w funduszach 24Ventures i Satus Starter.
Doktor nauk ekonomicznych, prawnik, ekspert w obszarze venture capital i due diligence finansowego.
Specjalizuje się w ocenie innowacyjnych modeli biznesowych i komercjalizacji technologii z perspektywy inwestora instytucjonalnego.

dr inż. Tomasz Konopczyński
CEO i współzałożyciel Hetalox, firmy rozwijającej technologie AI do analizy obrazów MRI.
Doktor nauk w dziedzinie uczenia maszynowego (Uniwersytet w Heidelbergu), twórca pięciu zgłoszeń patentowych.
Posiada doświadczenie badawcze i wdrożeniowe w IMEC, Europejskiej Agencji Kosmicznej i University of Chicago.
Praktyk procesów R&D oraz komercjalizacji w obszarze DeepTech.

30 września, g. 10.00-12.00 (online)
„Patent bez granic – międzynarodowa ochrona praw IP w pigułce”

Chcesz dowiedzieć się, jak skutecznie chronić wyniki swoich badań i innowacje poza granicami Polski? 
Zapraszamy na bezpłatne szkolenie, podczas którego poznasz praktyczne aspekty międzynarodowej ochrony własności intelektualnej.

Dowiesz się m.in.:

  • jak działają systemy ochrony patentowej, znaków towarowych i wzorów przemysłowych,

  • czym różnią się procedury PCT, Madrycka i Haska,

  • jak opracować strategię wyboru krajów i właściwego momentu zgłoszenia,

  • jakie koszty i terminy wiążą się z procedurami oraz jak uniknąć najczęstszych błędów.

Dołącz i dowiedz się, jak sprawić, by Twoje pomysły były bezpieczne na międzynarodowym rynku!

Prowadząca:
dr Małgorzata Fafińska-Jadwiszczok
– dr nauk prawnych, rzeczniczka patentowa, zawodowa pełnomocniczka przed EUIPO. Wykładowczyni i praktyczka, specjalizująca się w zagadnieniach własności intelektualnej, w szczególności w ochronie znaków towarowych i wynalazków.

3 października, g. 9.00-10.45 (online)
„Zarządzanie danymi badawczymi poprzez ryzyka IP w projektach AI” 

  • ochrona danych badawczych i wyników badań w projektach dotyczących AI,
  • reżimy prawne: prawo autorskie, ochrona baz danych, prawa pokrewne,
  • Text and Data Mining (TDM), czyli zasady web scrapingu i trenowania AI na publicznie dostępnych danych.

Prowadzący:
dr Jakub Wyczik –
prawnik, badacz problemów prawnych z zakresu ochrony danych i własności intelektualnej. Specjalizuje się w projektach z branży IT, w tym licencjach open source oraz rozwiązaniach opartych na uczeniu maszynowym (ML). Posiada szerokie doświadczenie w doradztwie prawnym w ramach złożonych systemów z zakresu Business Intelligence, Big Data i Data Discovery. Jest autorem opracowań dotyczących m.in. własności intelektualnej w cyklu życia sztucznej inteligencji (AI) oraz zarządzania własnością intelektualną do oprogramowania. Otrzymał Wyróżnienie JM Rektora Uniwersytetu Śląskiego za osiągnięcia naukowe oraz działalność popularnonaukową. Brał udział w projektach finansowanych przez Komisję Europejską (Horizon 2020) czy Internet Governance Forum (ONZ). Prowadził szkolenia i warsztaty dla organizacji, takich jak American Bar Association, Narodowe Centrum Nauki czy Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK).

10 października, g. 9.00-10.45 (online)
„Cyberhigiena w dobie AI – warsztat praktyczny”

  • AI Literacy – podnoszenie kompetencji w zakresie AI,
  • wektory zagrożeń w korzystaniu z AI (shadow IT, ograniczenia kontekstu, wycieki danych),
  • ocena ryzyka prawnego dla użycia AI w dydaktyce, badaniach i administracji.

Prowadzący:
dr Jakub Wyczik
– prawnik, badacz problemów prawnych z zakresu ochrony danych i własności intelektualnej. Specjalizuje się w projektach z branży IT, w tym licencjach open source oraz rozwiązaniach opartych na uczeniu maszynowym (ML). Posiada szerokie doświadczenie w doradztwie prawnym w ramach złożonych systemów z zakresu Business Intelligence, Big Data i Data Discovery. Jest autorem opracowań dotyczących m.in. własności intelektualnej w cyklu życia sztucznej inteligencji (AI) oraz zarządzania własnością intelektualną do oprogramowania. Otrzymał Wyróżnienie JM Rektora Uniwersytetu Śląskiego za osiągnięcia naukowe oraz działalność popularnonaukową. Brał udział w projektach finansowanych przez Komisję Europejską (Horizon 2020) czy Internet Governance Forum (ONZ). Prowadził szkolenia i warsztaty dla organizacji, takich jak American Bar Association, Narodowe Centrum Nauki czy Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK).

21 października, g. 15.00-17.15 (online)
AI w warsztacie badacza i dydaktyka: inspiracje, dobre praktyki i zagrożenia 

Współczesny warsztat naukowca wzbogacił się o narzędzia, o jakich jeszcze dekadę temu mogliśmy tylko marzyć. Generatywna AI oferuje niezwykłe możliwości: od automatyzacji przeglądu literatury, przez tworzenie angażujących materiałów, po wsparcie w analizie danych. Ale jak każde narzędzie, wymaga ono instrukcji obsługi i szczególnej uwagi – zwłaszcza w kontekście praw autorskich i własności intelektualnej. Zapraszamy na praktyczne spotkanie, podczas którego przejdziemy od teorii do konkretów. Zmapujemy dobre praktyki, które mogą wzmocnić warsztat.

Prowadzący: 
Hubert Adamczyk – ekspert komunikacji, medioznawca, trener i doradca liderów. Z bogatym doświadczeniem w sektorze publicznym i biznesie, specjalizuje się w wystąpieniach publicznych i zarządzaniu wizerunkiem, komunikacji transformacji cyfrowej i kompetencjach przyszłości. Pełnił funkcje doradcze na najwyższych szczeblach administracji, był dziennikarzem, rzecznikiem prasowym i dyrektorem marketingu. Jest wykładowcą Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz Społecznej Akademii Nauk w Łodzi, ekspertem PARP, członkiem Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, autorem ogólnopolskich kampanii oraz twórcą podcastów.

27 października, g. 16.00-18.00 (online)
„Sztuczna inteligencja w zarządzaniu własnością intelektualną”

  • Zastosowanie AI w analizie stanu techniki, prognozowaniu patentowym, ochronie znaków towarowych.
  • Narzędzia: WIPO AI Tools, Clarivate, PatSnap – przegląd i demonstracja.
  • Automatyzacja procesów zarządzania IP

Prowadząca:
Agnieszka Krochmal – ekspertka z ponad 15-letnim doświadczeniem w zarządzaniu projektami badawczo-rozwojowymi, transferze technologii i ochronie własności intelektualnej. Posiada tytuł magistra prawa i administracji oraz certyfikaty z zarządzania projektami (m.in. Prince2 Agile) i negocjacji.

Swoje doświadczenie zdobywała, pracując w Polsce, Belgii i Kanadzie, współpracując z instytutami badawczymi, uczelniami, agencjami regionalnymi oraz międzynarodowymi konsorcjami. Skutecznie wspierała rozwój innowacji, komercjalizację wyników badań oraz mentoring startupów i MŚP. Zarządzała projektami finansowanymi z programów takich jak Horizon, Interreg czy Erasmus, o budżetach sięgających kilku milionów euro.

Specjalizuje się w wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi – w tym sztucznej inteligencji – w analizie patentowej, prognozowaniu technologii oraz automatyzacji procesów zarządzania własnością intelektualną. Jako doświadczona trenerka prowadziła liczne szkolenia z zakresu IP, zarządzania projektami oraz współpracy nauki z biznesem, łącząc wiedzę prawną z technologiczną praktyką i umiejętnością pracy w środowiskach wielokulturowych i międzynarodowych.

O PROJEKCIE

B-KINETIC. Bridge Knowledge to Innovation: Etrepreneurial Training into HEI Communities

Program: Europejski Instytut Innowacji i Technologii (European Institute of Innovation & Technology – EIT) w ramach programu organizowanego przez Wspólnotę Wiedzy i Innowacji EIT Raw Materials.

B-Kinetic to projekt, który ma na celu integrację inicjatyw przedsiębiorczości i innowacji w różnych instytucjach szkolnictwa wyższego i będzie miał znaczący wpływ na studentów oraz pracowników naukowych oraz administracyjnych. Projekt wzmocni współpracę poprzez wspólne wydarzenia i ukierunkowane sesje szkoleniowe. Kompleksowa strategia tego projektu kładzie nacisk na integrację, ustrukturyzowane uczenie się i aktywne uczestnictwo różnych instytucji szkolnictwa wyższego. Poprzez wspieranie wydarzeń międzyinstytucjonalnych, inicjatyw skoncentrowanych na płci i ukierunkowanych programów szkoleniowych, realizacja projektu znacznie podniesienie potencjał przedsiębiorczości i innowacyjności instytucji szkolnictwa wyższego i zapewni, że efekt ten będzie zrównoważony i długotrwały, wykraczający poza ramy czasowe projektu.

LIDER PROJEKTU:

PARTNERZY PROJEKTU:

Budżet projektu dla SPIN-US: 129 875 EUR

Czas realizacji: 01.04.2025 r. – 30.04.2027 r.

Więcej informacji i aktualności TUTAJ.

Klauzula informacyjna RODO_B.Kinetic